Tipografia guztiek dute beren nortasuna eta emozioak ekar diezazkigukete gogora. Psikologia tipografikoa edo tipografiaren nortasuna esaten zaio. Haien formak eta estiloak zuzenean eragiten die guk hautemateko moduari. Horrek guztiak lotura estua du formaren psikologiarekin. Horregatik, garrantzitsua da diseinatzaile grafiko gisa ondo ezagutzea zer emozio ekar diezazkigukeen gogora tipografia bakoitzak.
Horrela, gure alde erabili ahal izango ditugu, gure mezua transmititzen hobekien lagunduko digun tipografia aukeratuz.
Ziur aurkezpen bat egin, logo bat diseinatu edo bisita-txartel bat egin behar zenuenean zure proiekturako tipografiarik onena bilatzen eman duzula denbora. Ez zaude bakarrik. Ni ere erori izan naiz eta denbora asko galdu izan dut Myfonts bezalako plataformetan nabigatzen. Tipografiek zerbait hipnotikoa dute, harrapatu egiten zaituena.
Artikulu honetan gehiago sakonduko dut psikologia tipografikoaren kontzeptuan, eta tipografia-estilo desberdinek gogora zer emozio ekar diezazkiguketen zehaztuko dugu.
Tipografia batek gogora ekar diezagukeen emozio-multzoa dira psikologia tipografikoa edo tipografiaren nortasuna. Lehen esan dudan bezala, tipografiek hainbat pertsonalitate izan ditzakete. Alaiak, serioak, informalak, dotoreak eta abar izan daitezke.
Tipografiekin koloreekin eta kolorearen psikologiarekin gertatzen den gauza bera gertatzen da. Ikusten dugunaren arabera, emozio eta sentsazio oso desberdinak lor ditzakegu.
Diseinu grafikoko pieza bat egiten ari garenean, gure tipografien estiloa gure edukiarekin bat datorrela bermatu beharko dugu. Aukeratzen dugunaren arabera, emozio oso desberdinak transmititu ditzakegu. Forma eta nortasun tipografikoak koherentea izan behar du komunikatu nahi dugun mezuarekin. Azkenean, erabiltzen dugun tipografiak ez badu gure diseinuaren azken helburua babesten, deskonexio bisuala sor dezakegu.
Horregatik, gaizki aukeratzeak gure hartzaileak nahas ditzake. Akats hori saihesteko, zentzuarekin erabiltzea da onena.
Tipografiek gogora ekar diezazkiguketen emozioak ez dira berdinak izango serifa duen tipografiaz ari bagara edo eskuz idatzitakoaz. Oso garrantzitsua da tipografia mota desberdinak ondo ezagutzea eta bakoitzak gogora zer sentsazio ekar diezazkigukeen, baldin eta gure proiektuan sartzen baditugu.
Gure mezuarekin koherenteak izaten eta ikuslearekiko konexio bisuala indartzen lagunduko digu.
Serifa duten tipografiak edo serif tipografiak historia handiko tipografia klasikoak dira. Tipografia-estilo horren barruan aukera zabala aurki dezakegu: tipografia erromatar klasikoak, tipografia erromatar modernoak, slab serif edo tipografia egiptoarrak…
Tipografia hori asko erabiltzen dute prestigioa eta dotorezia transmititu nahi duten enpresek. Duela urte batzuk arte, eskuizkribu batzuekin batera, serifa duten tipografiak luxuaren sektoreari oso lotuta egon dira.
Serifa duten tipografiek kontraste handia dute trazuetan eta horrek nortasun finagoa ematen die.
Psikologia tipografikoaren ikuspegitik, serifa duten tipografiak tipografia tradizional, dotore eta formaltzat hartzen dira. Seriotasuna eta irmotasuna ekartzen dituzte gogora. Gainera, serifak karaktereen arteko lotura-sentsazioa ematen du, eta horrek testuaren irakurgarritasuna hobetzen laguntzen du.
Serifa duten tipografien adibide batzuk: Times New Roman, Garamond, Rockwell edo Swift.
Serifa gabeko edo sans serif tipografiek geometriarako joera handiagoa dute. Tipografia modernoagotzat hartzen dira. Ez dute dekorazio-kurbarik izaten. Horren ordez, erpin zuzenak eta forma erregularragoak daude.
Serifa duten tipografiak ez bezala, trazuak uniformeak dira eta, beraz, ez dute kontraste handirik. Estilo honen ezaugarri nagusia irakurtzeko erraztasuna da. Pisu edo lodiera altuenak bereziki egokiak dira izenburuekin inpaktatzeko.
Psikologia tipografikoaren ikuspegitik, serifarik gabeko tipografiek modernotasuna, indarra, dinamismoa, segurtasuna, neutraltasuna eta sinpletasuna ekartzen dituzte gogora. Estilo tipografiko honen bidez, mezua modu erraz eta zuzenean ematen da.
Serifarik gabeko familia tipografiko ezagunenen artean Arial, Gotham, Futura edo Helvetica daude, besteak beste.
Tipografia horiek eskuizkributzat hartzen dira. Kaligrafia eskuz irudikatzen edo imitatzen dutenez, tipografia kaligrafikoa ere esaten zaie. Eskuidatzitako tipografiek joera etzana edo italikoa izan ohi dute. Letrak elkarren artean lotzen dira eta aurreko bi motetan baino kurba nabarmenagoak aurkitzen ditugu.
Psikologia tipografikoaren ikuspuntutik, script tipografiek edo eskuz idatzitakoek fantasia, dotorezia, enpatia edo sormena bezalako kontzeptuak ekar ditzakete gogora.
Script tipografiak, dotoreak izateaz gain, oso hurbileko iturriak dira. Izaera gizatiarragoa eta ez hain mekanikoa dute. Serifa duten tipografiak bezala, askotan luxuarekin, sofistikazioarekin eta kalitate handiarekin erlazionatzen dira.
Tipografia etzan batzuk Beckham Script edo Great Vibes izan daitezke, Google Fontsetik doan deskarga ditzakegunak.
Dekorazio-tipografiak ere deitzen dira eta tipografia dibertigarritzat hartzen dira, lotsagabeagotzat. Sentsazio ugari transmiti ditzakete, azken emaitza nolakoa den.
Tipografia estilo hori ez da egokiena branding enpresa batentzat edo haren ikusizko identitatea diseinatzerakoan. Ez dute seriotasun edo profesionaltasun sentsaziorik. Aldiz, nahiko ohikoa da produktu-branding-ean maiz aurkitzea, batez ere elikadura-sektorean. Dekorazio-tipografia haur edo gazteek erabiliko dituzten elikagaietan dago, hala nola zereal-kutxetan edo gailetetan.
Display tipografiak era askotako iturriak dira eta oso izaera eta nortasun handia dute. Psikologia tipografikoaren ikuspuntutik urratzaileak dira eta arreta gehiago erakartzen laguntzen dute. Hala ere, horrelako iturriekin lor daitekeen irakurgarritasuna zertxobait pobreagoa da.
Diseinuarekiko ardura eza edo interes eza transmiti dezakete. Horregatik, pentsatu ondo noiz erabili horrelako iturri tipografikoak.
Tipografien nortasuna menderatzea ez da benetan borroka gatazkatsuegia. Utzi zure sen onari transmititu nahi duzun mezua komunikatzen duen tipografia egokiena aukeratzen.
Pentsa ezazu beste sentsazio batzuk ere gogora ekar ditzakegula tracking-aren erabilerarekin. Adibidez, tipografia kondentsatu bateko karaktereen arteko espazioa zabaltzen badugu eta testua letra larriz badago, sofistikazio-efektu bat gogora ekar dezakegu.
Urtebetetze baterako gonbidapena izanez gero, tipografia dibertigarria eta hurbila beharko duzu. Hemen tipografia apaingarri bat edo display bat aukera ona izan daiteke. Aldiz, enpresa-bilera baterako gonbidapen batek tipografia serioagoa eta formalagoa beharko du. Serifa duen tipografia bat aukera egokiagoa izan daiteke.
Bere marka-identitatetik berrikuntza eta modernitatea islatu nahi dituen enpresa bat badugu, agian, serifa duen tipografia bat aukeratzea ez da bere aukerarik onena. Bestalde, gure marka haurrentzat bada, agian tipografia txikiago eta jostagarriagoa izan beharko litzateke, formatik eta klasikotik urrunduz.
Tipografia bakoitzak gogorarazten digunak eragin handia izan dezake gure mezua transmititu nahi dugun kulturarekin eta testuinguruarekin. Mesedez, informazio hau aholku gisa hartu, eta ez arau hautsezin gisa. Azkenean, zeu zara zure proiektuaren beharrak hobekien ezagutu behar dituena.
Aukeratzen dituzun tipografien konbinaketaz zerbait gehiago jakin nahi badezu, ikusi bidalketa hau.